سخن دبیر همایش:


آموزش و پرورش مثل هر سازمان دیگر، دارای اصول و ویژگی‌های خاص خود می باشد، یکی از این اصول که به بررسی نیازها، تعیین اهداف و سنجش عملکرد می‌پردازد، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی است که بررسی می‌کند هدف های پیش بینی شده  آموزشگاهی تا چه میزان تحقق یافته اند و نقاط قوت و ضعف کدامند؛ از آنجا که هدف عمده در هر مدرسه و دانشگاه افزایش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان می باشد و این مهم بدون در نظر گرفتن نگرش یادگیرندگان اتفاق نمی‌افتد، ضروری است که به مطالعه گسترده آن اقدام شود.

خیلی از معلمان این تصور را دارند که ارزشیابی از پیشرفت تحصیلی تنها به منظور ارتقای دانش‌آموزان شکل می‌گیرد، درحالی که هدف ارزشیابی به مراتب گسترده‌تر و مهم‌تر از چنین مفیومی است. در واقع می توان چارچوب مفهومی مطالعات انجمن بین‌المللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی (IEA) را در این زمینه مَد نظر قرار داد و به بررسی و تحلیل بین آنچه جامعه قصد دارد آموزش دهد و آنچه در وا قع در کلاس درس آموزش داده می شود، پرداخت (برنامه قصد شده، اجرا شده و کسب شده).

دانشیگاه فرهنگیان به عنوان یک دانشگاه ماموریت‌گرا و کاربردی، نقش بسیار مهمی در این فرآیند دارد و بایستی به تحلیل وضع موجود بپردازد که آیا در پرورش و تربیت معلمان آینده موفق بوده است یا نه؟ و این در ارزشیابی از پیشرفت تحصیلی در مدارس برای تشخیص نقاط قوت و ضعف یادگیری و همینطور در کلاس‌های درسی دانشجویی میسر است و به همین منظور همایش استانی «ارزشیابی پیشرفت تحصیلی» را در دستور کار خود قرار داده است تا با استفاده از بررسی‌های دانشجویان، معلمان، اساتید و صاحبنظران گامی در جهت ارتقاء پیشرفت تحصیلی بردارد.